Як формуються тарифи

Не встигли ще всі звикнутися з новими тарифами, а КабМін готує вже нову хвилю підвищення тарифів на комунальні послуги. Щоб зрозуміти: як встановлюється тарифи, що впливає на їх зміну та чи можемо ми, звичайні споживачі, контролювати їх або хоча б розуміти за що платимо, пропонуємо вам ознайомитися з наступним матеріалом.
Цього місяця українців вразила новина про чергове підвищення тарифів на енергоносії та газ.
Зрозуміло, що лише підвищенням тарифів на енергоносії не обійдеться, енергоносії потягнуть автоматичне подорожчання і інших тарифів. Крім того, голова Національного банку України Валерія Гонтарєва в ході 11-ї інвестиційної конференції компанії Dragon Capital заявила, що Україна узгодила з МВФ підвищення тарифів цього року на газ на 280%, на тепло – на 66%, на електроенергію – на 40%. Отже, звичайно зростуть також тарифи на водопостачання, водовідведення та квартплату.
В останні роки в Україні зроблено чимало кроків для врегулювання питань ціноутворення у сфері житлово-комунальних послуг, однак ситуація така, що на невідповідність очікуванням скаржаться не тільки споживачі житлово-комунальних послуг, але і виробники. І якщо перші вважають, що тарифи надто високі, то виробники житлово-комунальних послуг заперечують це із посиланням на те, що тарифи не відшкодовують економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво. Встановлення тарифів у галузі житлово-комунального господарства (ЖКГ) має особливості та істотно впливає на ефективність діяльності підприємств галузі. Відсутність ринкових механізмів у цій сфері не дозволяє довести тарифи до рівня, який би забезпечував відшкодування витрат підприємств ЖКГ, а загальноекономічна ситуація в країні поки не дозволяє вирішити ці проблеми ринковими методами, враховуючи недостатній рівень доходів населення. Через ці причини житлово-комунальне господарство опинилося в складному положенні – тарифи недостатні, при цьому оплата від населення поступає не в повному об’ємі.
Основні витрати підприємств(те що найбільш впливає на зростання тарифів)- це енергоносії, газопостачання, паливо – мастильні матеріали,реагенти. Ціни на ці складові останнім часом зростають не щоденно, а щогодини.
Хто встановлює тарифи на комунальні послуги в Україні та як формуються тарифи?
Більшість тарифів на комунальні послуги установлює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президентові України і підзвітним Верховній Раді України. Зокрема, комісія встановлюють тарифи на електрику, газ, опалення, гаряче та холодне водопостачання та водовідведення.
Формування тарифів на послуги здійснюється на підставі річних планів, економічно обґрунтованих планових витрат, визначених на підставі державних нормативів (норм) витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів та цін на матеріальні ресурси та послуги у плановому періоді підприємства.
Законом України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що тарифи на житлово-комунальні послуги затверджуються у розмірі, не нижчому економічно обґрунтованих витрат, пов’язаних із їх наданням. Проте сьогодні в житлово-комунальному господарстві склалася така ситуація, що тарифи на послуги майже не відшкодовуються на 100%. Причина – стрімкий ріст цін на енергоносії, паливно-мастильні матеріали, газ, реагенти. Кожна з цих складових має велике значення в роботі підприємств житлово – комунальної галузі.
Підприємства подають у НКРЕКП розрахунки своїх фактичних та планових витрат, обсяги реалізації послуг та інші розрахунки. На основі них визначають економічно обґрунтований тариф. Підприємства мають право лише захищати свої розрахунки, але остаточне рішення щодо зміни тарифів за Національною комісією. Єдиний спосіб впливу підприємства на їх зміну – оптимізація власних витрат.
Невід’ємною частою процедури встановлення тарифів є процес їх формування. Діючі Порядки формування тарифів на послуги з теплопостачання, водопостачання та водовідведення, утримання будинків та прибудинкових територій затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 01.11.2011 року №869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».
Згідно з вимогами цієї постанови, розрахунки економічно обґрунтованих витрат здійснюють виробники комунальних послуг. При цьому порядки формування тарифів чітко визначають, які саме статті витрат включаються до складу планових економічно обґрунтованих витрат. Основною проблемою є те, що більшості комунальних підприємств не вдається досягти балансу між плановими та фактичним витратами, тобто структура планового тарифу та фактичні витрати, як правило, суттєво відрізняються. Пов’язано це з кількома чинниками, основний із яких тісно пов’язаний із технічним станом житло-комунального господарства.
Чи можна контролювати підвищення тарифів?
Способів впливу на НКРЕКП майже немає. Проте, можливі спроби впливу на місцях. Наприклад, через два тижня після оприлюднення тарифів підприємства мають опублікувати структуру свого тарифу,контролювати виконання робіт закладених в інвестиційній програмі у вигляді щорічного звіту перед громадою.

Марина Даниленко

За даними газети “Копейка” від 04.03.2015, №8(949)